قدیمی ترین نیایشگاه خشتی دنیا ناشناخته و در معرض خطر
 
فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

 

قدیمی ترین نیایشگاه خشتی دنیا ناشناخته و در معرض خطر
 
ارگ نوشیجان در ملایر که عنوان قدیمی ترین نیایشگاه خشتی و یکی از قدیمی ترین بناهای دنیا را به خود اختصاص داده، ضمنناشناخته باقی ماندن سالهاست که در معرض عوامل جوی و بارشهای مکرر باران قرار گرفتهو هر بار قسمتی از آن تخریب شده است.به گزارش خبرنگار مهر در همدان، قدمت ارگتاریخى نوشیجان که در ۶۰ کیلومترى جنوب شرق همدان و ۲۰ کیلومترى شمال غرب ملایر روىتپه اى به ارتفاع ۳۷ متر واقع شده است به عصر آهن و اوایل استقرار مادها در ایران بازمى گردد.
آثار فوقانى این تپه مربوط به دوره پارتها، لایه میانى از دورههخامنشى و آثار تحتانى که روى سازه طبیعى تپه بنا شده است از دوره مادها برجاىمانده است.
این ارگ مهمترین نیایشگاه مادها بوده و عناصر این مجموعه به عنواننخستین الگوهاى معمارى ایرانى در فلات قاره ایران از منحصر به فردترین وارزشمندترین آثار تاریخى کشور محسوب می شود.

این بنا بر فراز تپه ای به همیننام قرار دارد که در سال 1346 به شماره 763 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید ودر سالهای 1967 تا 1978 از سوی موسسه ایرانشناسی بریتانیا طی دو فصل مورد کاوشهایباستان شناسی قرار گرفت که دستاورد فعالیتهای آن هیئت، شناسایی سه دوره معماریباستانی متعلق به ماد، هخامنشی و اشکانی بود.
ارگ تاریخى نوشیجان شامل اجزاىبناى قدیمى جبهه غربى "اولین نیایشگاه"، تالار ستون دار"آپادانا"، معبد مرکزى"دومین نیایشگاه"، اتاقها، انبار، تونل، و حصار و دژ است.
در این میان تالارستون دار محوطه ای است با 12 پایه سنگی و ستونهایی از چوب که از بین رفته اند. دراطراف این سالن ساختمانهای کوچکی به شکل اتاق وجود دارند که ساختمانهای مسکونیمحسوب می شده و تالار دارای پنجره هایی شبیه به پنجره های بزرگ سنگی در تخت جمشیداست.
معبد مرکزی یا دومین آتشگاه نیز در مرکز مجموعه قرار دارد و سایر ابنیه دراطراف آن ساخته شده است. ساختمان این آتشکده هشت ضلعی است و با زاویه ای که در گوشههایی از آن ساخته شده شکل بسیار جالبی را به وجود آورده است.
درب کوچکی از اتاقکوچک کنار آتشکده با پلکان به طبقه دوم راه داشته و آتشدان این معبد در گوشهساختمان آتشکده قرار داشته که حدود یک متر از کف معبد ارتفاع دارد و در اطراف آنشیاری تعبیه شده که از ریختن مواد باقی مانده ناشی از سوختن چوب به داخل معبدجلوگیری بعمل آید.
این ارگ دارای چهار اتاق است، سقف این اتاقها که همگی خرابشده اند تخم مرغی شکل بوده و دو سوراخ به منظور تهویه تعبیه شده است و احتمالا ایناتاقها برای نگهداری غذا و آذوقه برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گرفتهاست.

در آپادانا نیز در وسط قسمت شرقی تالار با شیب 30 درجه و عمق 18 متر و42 پله تا زیر ساختمانها تونلی حفر شده است که عملکرد آن به درستی معلوم نیست.
در خارج از قلعه، حصار مرتفع و خشتی با ارتفاع هشت متر و چینه های پهن و شگفتانگیز با سوراخهای تیرکش که برای سرکوبی دشمن و حفاظت قلعه بکار می رفته است دور تادور قلعه ادامه دارد.
مطالعه ویژگیهای خاص معماری این مجموعه که در نوع خودمعرف نخستین نمونه های اگوهای معماری کشور در فلات ایران از جمله کاربرد طاقهایهلالی و پوششسقف بصورت گهواره ای، کاربرد مقرنس در تزئین بنا و یکی از نمونه هاینخستین تالارهای ستون دار در تاریخ معماری ایران و مطالعه اشیاء مکشوفه از این اثرباستانی راهگشای دانشمندان در شناخت بیشتر از فرهنگ معماری و هنر اوایل دورانتاریخی بوده است.
ارگ و تپه تاریخی نوشیجان که قدیمی ترین بنای خشتی دنیا محسوبمی شود، در دور اول سفر هیئت دولت به استان همدان به عنوان منطقه نمونه گردشگریمطرح شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان در گفتگو باخبرنگار مهر در همدان در خصوص این بنا گفت: در دور اول سفر هیئت دولت به استانهمدان در مجموع 27 منطقه نمونه گردشگری در استان همدان مصوب شد که ارگ نوشیجان نیزدر بین آنها قرار دارد.
اسدالله بیات با بیان اینکه منطقه نمونه گردشگری محلیانتخابی در اطراف عرصه و در ضلع شرقی جاده ملایر که در ضلع غربی آن تپه و ارگنوشیجان قرار دارد، معین شده است، گفت: مطالعه منطقه گردشگری در حد امکان سنجی صورتگرفته و در حال حاضر در صدد جذب سرمایه گذار و عقد قرارداد برای شروع کارهستیم.
وی با اشاره به اینکه در این زمینه تبلیغات لازم صورت گرفته است، ادامهداد: در خصوص ارگ تاریخی نوشیجان نیز که در 24 کیلومتری ملایر و در مسیر روستای"آورزمان" قرار دارد در وسعتی حدود 19 هکتار کاوشهای باستان شناسی در سال گذشتهانجام شد.


بیات ادامه داد: امسال برای ساماندهی بیشتر این بنای خشتیادامه کاوش ها در برنامه قرار گرفته است.
اسدالله بیات با اشاره به اینکه در سالجاری توسعه کمپینگهای اقامتی و نصب آلاچیق را در این منطقه اجرا می کنیم، افزود: ارگ تاریخی نوشیجان به لحاظ حفاظتی باید در مجموعه ای بسته و سالن قرار گیرد تا بهدرستی حفاظت شود زیرا در حال حاضر با وجود تدابیر اندیشیده شده برای حفاظت از آن،این اثر همچنان در معرض عوامل جوی قرار دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگریو صنایع دستی استان همدان اعتبار مورد نیاز برای ساخت سالن حفاظت از بنا را حدود700 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: درصدد هستیم تا در دور سوم سفر هیئت دولت به استانهمدان این اعتبار را مصوب کنیم.
اسدالله بیات خاطرنشان کرد: در صورت ساخت اینمجموعه، قدیمی ترین بنای خشتی دنیا به یکی از سایتهای اساسی و موزه های معتبر کشورتبدیل می شود و اشیاء فرهنگی و عتیقه های شهرستان ملایر در آن نگهداری خواهدشد.
در این خصوص که نوشیجان قدیمی ترین نیایشگاه خشتی جهان است، شکی نیست اماکارشناسان هنوز موفق نشده اند از بین ارگ بم، ارگ نوشیجان و چغازنبیل یکی را به طورقطع به عنوان قدیمی ترین بنای خشتی دنیا برگزینند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 331
بازدید کل : 1436497
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1